Regulamin przewozu osób i rzeczy
MARO TUR M.Wąsowski K.Jaruga spółka cywilna ul. Koszalińska 30, 76-010 Polanów
I. Postanowienia ogólne
- Regulamin określa przewóz osób i bagażu na liniach prowadzonych przez MARO TUR spółka cywilna, ul. Koszalińska 30, 76-010 Polanów, NIP 499-067-99-83, infolinia 604 607 912; kontakt@marotur.pl – zwanego dalej Przewoźnikiem.
- Podstawę prawną regulaminu stanowi art. 4 ustawy prawo przewozowe z dnia 15 listopada 1984r.
- Niniejszy regulamin stosuje się również do pasażerskich przewozów autokarowych wykonywanych przez Przewoźnika.
- Niniejszy regulamin jest dostępny na stronie www.marotur.pl, w pojazdach świadczących usługi przewozu oraz w punkcie sprzedaży biletów.
- Cennik przewozów jest dostępny w pojazdach świadczących usługi przewozu oraz w punkcie sprzedaży biletów.
- Przewoźnik informuje, iż pojazdy użytkowane na trasach mogą być monitorowane, jak również kierowca jest uprawniony do nagrania sytuacji wymagających dokumentowania w formie elektronicznej.
- Zawarcie umowy przewozu z Przewoźnikiem oznacza akceptację niniejszego regulaminu.
II. Przewoźnik
- Przewoźnik wykonuje przewozy na trasach, zgodnie z rozkładem jazdy, dostępnym na stronie www.marotur.pl, w pojazdach świadczących usługi oraz na przystankach.
- Przewoźnik może korzystać przy wykonywaniu usług przewozu z innych przewoźników.
- Przewoźnik jest zwolniony od obowiązku przewozu, jeżeli:
- zachodzą okoliczności uniemożliwiające przewóz, których przewoźnik nie mógł uniknąć ani zapobiec ich skutkom;
- klient nie zastosował się do przepisów przewozowych;
- ze względu na przedmiot przewozu nie ma możliwości jego wykonania przy użyciu posiadanych środków i urządzeń transportowych.
- Przewoźnik jest obowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia spowodowane okolicznościami niezależnymi od przewoźnika, w szczególności w przypadkach wypadków lub kolizji drogowych, awarii, kontroli drogowych, trudnych warunków atmosferycznych, remontów dróg.
III. Pasażer
- Pasażerem jest każda osoba posiadający ważny bilet lub też korzysta z przejazdu organizowanego przez Przewoźnika.
- Pasażer, jeżeli nie posiada biletu miesięcznego zobowiązany jest do zakupu biletu, niezwłocznie po wejściu do pojazdu.
- Pasażer zagrażający bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie może być niedopuszczony do przewozu lub usunięty ze środka transportu.
- Pasażer uciążliwy dla podróżnych (np. poprzez swój zapach, brud lub w wyniku zachowania), bez ważnego biletu, odmawiający zapłaty należności za przewóz może być usunięty ze środka transportu, chyba że naruszałoby to zasady współżycia społecznego.
- Pasażer zobowiązany jest do przybycia na przystanek co najmniej 5 minut przed odjazdem zgodnym z rozkładem jazdy.
- Pasażer zobowiązany jest do sygnalizacji zamiaru wejścia i wyjścia z pojazdu, z odpowiednim wyprzedzeniem.
IV. Bezpieczeństwo w trakcie przewozu oraz na przystankach.
- Pasażer zobowiązany jest do korzystania z pasów bezpieczeństwa, w miejscach ich montażu w pojeździe.
- W trakcie przewozu na miejscach stojących pasażer zobowiązany jest do trzymania barierek w sposób ciągły do czasu zatrzymania pojazdu na przystanku.
- Podczas jazdy obowiązuje bezwzględny zakaz chodzenia po pojeździe.
- Pasażer zobowiązany jest do zachowania porządku, spokoju oraz niezakłócania przejazdu innym podróżnym, w tym nie korzystania z urządzeń elektronicznych i telefonów w sposób uciążliwy dla innych Pasażerów i kierowcy.
- Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu następuje wyłącznie na wyznaczonych przystankach. Wysiadający mają pierwszeństwo przed osobami wsiadającymi.
- Przy wsiadaniu i wysiadaniu Pasażer zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności, w tym upewnienia się co do swojej widoczności dla kierowcy.
- Po wyjściu z pojazdu Pasażer zobowiązany jest zachować szczególną ostrożność, w szczególności nie przechodzić na przeciwległą stronę jezdni, zza zaparkowanego pojazdu.
- W trakcie podróży Pasażer zobowiązany jest do wykonywania poleceń porządkowych kierowcy oraz komunikatów.
- W trakcie podróży obowiązuje Pasażera zakaz:
- palenia papierosów, e-papierosów, spożywania alkoholu i innych używek,
- spożywania posiłków,
- rozmawiania z kierowcą,
- zanieczyszczania pojazdu,
- wsiadania i wysiadania podczas jazdy,
- wychylania się z pojazdu,
- zachowania w sposób zagrażający jego bezpieczeństwu lub innych osób,
- wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu,
- rozdawania lub pozostawiania ulotek reklamowych.
V. Przewóz dzieci
- Dzieci poniżej 13 roku życia muszą znajdować się pod opieką osoby pełnoletniej.
- Dzieci powyżej 13 roku zobowiązane są do okazania na żądanie kierowcy legitymacji szkolnej lub dowodu osobistego, celem sprawdzenia wieku dziecka.
VI. Przewóz osób niepełnosprawnych
- Przewoźnik po wcześniejszym zgłoszeniu podejmie działania ułatwiające niepełnosprawnym podróżnym, tj. o ograniczonej zdolności ruchowej przejazd na wykonywanej trasie.
- W przypadku braku możliwości podjęcia dodatkowych działań ułatwiających przejazd osoby niepełnosprawnej, przejazd odbywa się bez dodatkowych udogodnień.
- Podróżny poruszający się na wózku inwalidzkim zobowiązany jest do wcześniejszego telefonicznego ustalenia, czy na danej trasie pojazd przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych.
VII. Bilety
- Bilety są sprzedawane w autobusach oraz punktach sprzedaży.
- Wprowadza się następujące rodzaje biletów:
- normalne,
- ulgowe.
- Zakup biletu w autobusie możliwy jest wyłącznie w trakcie postoju.
- Przy zakupie biletu ulgowego, pasażer zobowiązany jest do okazania dokumentu uprawniającego do ulgi. W przypadku braku okazania takiego dokumentu przewoźnik ma prawo odmówić sprzedaży biletu.
- Bilet miesięczny należy okazywać bez wezwania kierowcy bezpośrednio przy wejściu do pojazdu, a w przypadku biletów ulgowych wraz z dokumentem uprawniającym do ulgi lub do bezpłatnego przejazdu.
- Bilet miesięczny nie może być w żaden sposób zalaminowany, zaklejony lub oprawiony.
- Zakup biletu nie gwarantuje miejsca siedzącego.
- Zakup biletu miesięcznego nie gwarantuje przejazdu o określonej godzinie, w sytuacji, gdy ilość miejsc w pojeździe została wyczerpana.
- Przewoźnik wystawia faktury na zakupione bilety, wyłącznie w punkcie sprzedaży biletów przy ul. Wolności 18 B, 76-010 Polanów – Sklep zoologiczno-wędkarski lub na podstawie wniosku złożonego e-mailowo. Pasażer zobowiązany jest do wskazania numeru NIP nabywcy usługi.
- Pasażer w trakcie podróży zobowiązany jest przez cały czas do posiadania ważnego biletu wraz z dokumentem uprawniającym do ulgi lub bezpłatnego przejazdu, a przypadku biletów miesięcznych normalnych wraz z dokumentem tożsamości.
- W przypadku zagubienia biletu miesięcznego Przewoźnik wystawia duplikat biletu, wyłącznie po wskazaniu numeru biletu (lub wskazaniu numeru faktury) i okazaniu dokumentów potwierdzających tożsamość. Za wystawienie duplikatu Pasażer zobowiązany jest do zapłaty dodatkowej opłaty w wysokości 20 złotych.
- Pasażer kupując bilet miesięczny, podając swoje dane osobowe, tj. imię i nazwisko, PESEL wyraża zgodę na przetwarzanie wskazanych danych osobowych Przewoźnikowi do celów wykonywania umowy przewozu oraz rozliczania ulgowych przewozów. Brak podania danych uniemożliwia zakup biletu.
VIII. Przedmioty zagubione
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione lub zagubione w trakcie przewozu.
- Przewoźnik nie prowadzi biura rzeczy znalezionych i przekazuje rzeczy zgodnie z przepisami do właściwego starosty.
- W sprawach rzeczy zagubionych należy kontaktować się pod numerem telefonu: 604 607 912 lub e-mailowo: kontakt@marotur.pl
IX. Kontrole
- Przewoźnik w trakcie całego przejazdu ma prawo kontroli ważności biletu.
- Kontrola może być wykonywana przez kierowcę, innych pracowników przewoźnika lub też podmiot trzeci, działający na podstawie pisemnego upoważnienia przewoźnika.
- Skargi i reklamacje co do przeprowadzonej kontroli należy kierować do podmiotu wykonującego kontrolę w danym przypadku tj. do Przewoźnika lub podmiotu upoważnionego do kontroli.
X. Przewóz bagażu
- Podróżny ma prawo do przewozu jednej sztuki bagażu o wymiarach 70 cm x 50 cm x 30 cm i maksymalnej 20 kilogramów
- Bagaż może być przewożony wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych (w schowkach lub pod fotelem) i pod nadzorem Podróżnego.
- Przewóz bagażu przekraczający wymiar lub wagę określone w punkcie 1 może zostać przewieziony wyłącznie za zgodą kierowcy i po uiszczeniu opłaty dodatkowej w wysokości 5 złotych
- Przewóz rowerów, wózków dziecięcych lub innych sprzętów przekraczających wymiary określone w punkcie 1 odbywa się wyłącznie za zgodą kierowcy tj. pojazd posiada miejsca przystosowane do przewozu takich rzeczy i po uiszczeniu opłaty dodatkowej w wysokości 5 złotych
- W bagażu nie mogą być przewożone jakiekolwiek materiały niebezpieczne, broń oraz których posiadanie jest zabronione przez prawo, itp. Przewóz pieniędzy, papierów i przedmiotów wartościowych odbywa się na ryzyko Pasażera, a przewoźnik nie przyjmuje do przewozu wskazanych rzeczy.
- Przewoźnik nie przyjmuje dodatkowego bagażu do przewozu, na który nie wyrazi zgody kierowca, w formie wystawienia kwitu bagażowego.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za przewożony bagaż, chyba że szkoda powstała z winy Przewoźnika.
XI. Opłaty dodatkowe
- Przewoźnik ustala dodatkowe opłaty dla Podróżnego:
- za brak ważnego biletu: 50-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego normalnego
- za brak ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu: 40-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego normalnego
- za niedotrzymanie zapisów rozdziału IV: 250 złotych za każde naruszenie,
- za spowodowanie umyślnie opóźnień w przejeździe lub zmianę trasy – 150-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego normalnego.
- Opłaty dodatkowe są uiszczane w terminie 7 dni od dnia ich nałożenia, na rachunek bankowy upoważnionego podmiotu, wskazany w informacji o nałożeniu opłaty dodatkowej.
- W przypadku braku płatności opłat dodatkowych przez Pasażera w terminie, roszczenia będą dochodzone na drodze postępowania sądowego i egzekucyjnego.
XII. Przewóz zwierząt
- Dopuszczalny jest przewóz zwierząt, każdorazowo za zgodą kierowcy, który oceni możliwość przewozu, w tym możliwość zapewnienia bezpieczeństwa przewozu.
- Pasażer zobowiązany jest okazać kierowcy aktualną dokumentację weterynaryjną przewożonego zwierzęcia.
- Przewożone zwierzę nie może stwarzać zagrożenia dla innych podróżnych oraz kierowcy.
- Przewóz zwierząt następuje w miejscach wskazanych przez kierowcę.
XIII. Reklamacje i skargi
- Reklamacja i skargi mogą być składane pisemnie na adres MARO TUR s.c. ul. Koszalińska 30, 76-010 Polanów oraz w formie email na adres kontakt@marotur.pl, po załączeniu kopii biletu oraz wskazaniu trasy i godziny przejazdu, a także wskazaniu swoich danych osobowych, w tym adresu.
- Przewoźnik zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na reklamację oraz skargę w terminie 21 dni od dnia wpływu.
- Reklamacje i skargi telefoniczne nie będą rozpatrywane.
- Reklamacje i skargi anonimowe nie będą rozpatrywane.
XIV. Dane osobowe
- Przewoźnik jest administratorem danych osobowych pasażera i ma prawo do ich przetwarzania na potrzeby wykonywania umowy przewozu oraz rozliczania
przysługujących ulg. - Przewoźnik zobowiązuje się do ochrony uzyskanych danych osobowych, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Pasażer ma prawo do wglądu i aktualizacji swoich danych osobowych.
XV. Postanowienia końcowe
- Przewoźnik jest uprawniony do zawiadomienia Policji, w szczególności w przypadkach:
- gdy podróżny, w czasie kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu, mimo braku odpowiedniego dokumentu przewozu, odmawia zapłacenia należności i okazania dokumentu, umożliwiającego stwierdzenie jego tożsamości (art. 87a ustawy prawo przewozowe),
- gdy krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem Podróżny zakłóca spokój, porządek publiczny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym (art. 51 kodeksu wykroczeń),
- nieuiszczenia dwukrotnie nałożonej na niego kary pieniężnej, gdy Podróżny po raz trzeci w ciągu roku bez zamiaru uiszczenia należności wyłudza przejazd (art. 121 § 1 kodeksu wykroczeń),
- umyślnego niszczenia, uszkadzania lub czynienia niezdanymi do użytku rzeczy (art. 124 kodeksu wykroczeń),
- podejrzanie co do sfałszowania biletu.
- W przypadku dokonania zniszczenia rzeczy szkody będą wyceniane przez Przewoźnika i dochodzone na drodze sądowej.
- W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają:
- ustawa prawo przewozowe z dnia 15.11.1984r.,
- kodeks cywilny,
- ustawa z dnia 20.6.1992r. o uprawnienia do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego,
- ustawa z dnia 6.9.2001r. o transporcie drogowym.